Wat vind jij? Geel of Groen?
Betrek je doelgroep eens bij je keuzeproces. Maak ze enthousiast en vergroot zo de betrokkenheid. Er ontstaat vaak een effectieve dialoog tussen de voor-en tegenstanders. Zo krijg je een kijkje in het gedachteproces te krijgen van je fans.
Een makkelijke manier om een menig te vragen is door een Facebook Poll aan te maken. Facebook draait om betrokkenheid en met enthousiaste fans kan dit heel ver gaan. Klik hier voor de uitleg over hoe je een poll aanmaakt op Facebook.
Wat ga je ze vragen?!
Dat kan uiteraard van alles zijn. Ben je bijvoorbeeld op een beurs aan het inkopen? Maak foto’s en vraag het je fans. Welke bank zullen wij dit najaar in onze collectie opnemen? Of juist heel iets heel onverwachts: Sneeuw!! Heerlijk of niet?! Makkelijke regel om als handvat te gebruiken: een beetje humor werkt altijd. Een poll met een flinke knipoog levert je meer reacties op dan zware debatten over, ik noem maar wat, dividendbelasting.
Een poll heeft een virale werking omdat het zichtbaar is op de pagina’s van mensen die de poll hebben beantwoord. Hierdoor zal je nieuwe fans krijgen. Nog veel interessanter is dat je zult merken dat er op andere updates opeens veel meer gereageerd gaat worden. Mensen scrollen toch even naar je andere berichten, hierdoor krijgt je hele pagina een nieuwe boost.
Uiteraard zullen wij je nooit adviseren om je inkoopbeleid af te laten hangen van de reactie van je fans. Het geeft slechts een indruk. Staar je ook niet blind op de aantallen. Want in je database zitten ook prijsvraag fans (zijn alleen geïnteresseerd in cadeaus, niet in jouw merk). Als jij 100 fans hebt en er reageren er 10, dan heb je een response van 10%. Kijk dus verder dan de absolute aantallen en ga het gesprek aan.
En het houden van een Facebook poll is gratis, dus waar wacht je nog op?