Abri in the spotlight
Deze week nog op kantoor hadden we het over de kracht van de abri. Wat is nou precies een abri? Dorien wist het perfect uit te leggen. “Nee, Esther het is niet de buitenreclame op zich, het bushokje in zijn geheel is een abri. En in de abri zit de mogelijkheid voor buitenreclame.” Aahhh zo zit dat dus. En Mupi’s dan? “Die zijn pas later gekomen en staan vrij en zijn meestal van binnenuit verlicht.” Ok, dat is duidelijk.
Laten we heel even in de geschiedenis duiken. Dan popt als eerste de naam JCDecaux op natuurlijk.
Het begin
Met de reclame dragende Abri introduceerde JCDecaux in 1964 een uniek publiek-privaat ruilconcept. Jean-Claude Decaux lanceert zijn unieke bedrijfsconcept. Hij levert kosteloos bushokjes aan steden in ruil voor het exclusieve recht de beschikbare advertentieruimte op deze objecten te exploiteren. Het Franse Lyon is in 1964 de eerste stad die de Abri omarmt.
Abri’s in Nederland
In 1986 start het plaatsen van Abri’s en Mupi’s in Nederland onder de naam Publex Stadsmeubilair. In 2015 introduceren zij in Nederland als eerste exploitant een digitaal Mupi-netwerk op straat, midden in stadscentra.
Nederland heeft inmiddels een netwerk van ongeveer meer dan 19.000 analoge abri’s en zo rond de 16.500 digitale schermen. Dit aantal is nog dagelijks groeiende. Dit meganetwerk is verdeeld over meerdere exploitanten.


Busreizigers zijn gemiddeld 5 minuten voor de vertrektijd al bij de bushalte aanwezig en hebben dus genoeg tijd om jouw uiting te lezen. Bereik hen nog beter door een interactief element toe te voegen aan de abri. Zoals een spel, quizvraag of QR-code
Hoe bereik je de doelgroep?
De complexiteit van het netwerk maakt het voor de adverteerder fijn dat er Media-experts zijn zoals SABMedia die helderheid bieden. Als opdrachtgever heb je een duidelijke doelgroep voor ogen, wij weten in welke netwerken en met welke combinatie van middelen we jouw doelgroep het beste bereiken. Wij kunnen jou dus van goed advies voorzien en zo weet je zeker dat je budget goed besteed wordt. De abri is zowel landelijk, regionaal en lokaal heel gericht in te zetten door de vele mogelijkheden.
Leuk weetje: er wordt hard gewerkt aan de verduurzaming van Abri’s. Van sedum dakjes, verticale groende wanden, wateropvang tot Ledverlichting en zonnepanelen.

Waarom kiezen voor een abri?
- Zowel landelijke dekking als regionaal en lokaal inzetbaar
- Selectief inzetbaar al vanaf 1 abri
- Keuze uit analoog en digitaal netwerk
- Mensen kunnen niet om jouw reclame heen
- Wachttijd bij bushokjes zorgt voor extra contactmomenten
- De abri heeft zich al vaak bewezen
- Jouw boodschap flexibel aanpasbaar (dag, tijdstip, etc.)
- Staan op plekken met massabereik
- Altijd verlicht
De Abri in het kwadraat: de spectaculair
Ga voor maximaal opvallen en kies voor de overtreffende trap van de abri: de spectaculair. Hiermee wordt een bushok zo gecamoufleerd dat het niet eens meer op een bushok lijkt. Denk letterlijk buiten de hokjes en maak een jungle, pipowagen of bibliotheek van jouw abri. Niemand die meer om jou heen kan.
Wil je weten hoe jij je doelgroep kan bereiken met de inzet van dit fantastische netwerk? Mail Dorien, zij weet er echt alles van! Dorien@sabmedia.nl.